راه های آسان برای تمیز کردن کلاویه های زرد پیانو


توسط : رضوان حسینی
1402/11/14
131 بازدید
Like
10

راه های آسان برای تمیز کردن کلاویه های زرد پیانو
راه های آسان برای تمیز کردن کلاویه های زرد پیانو
روش اول: کلاویه های عاج فیلی
روش اول: کلاویه های عاج فیلی
پیانو ساز زیبایی است، اما زمانی که کلاویه­ها شروع به زرد شدن میکنند ممکن است کمی زشت شوند. قبل از به کارگیری مقداری زبان و ابزار تخصصی مورد نیاز برای ساز خود، ابتدا نگاه با دقتی [به ساز خود] بیندازید تا ببینید که چه نوع کلاویه­هایی دارد. به طور معمول کلاویه­های عاج فیلی، سفیدرنگ، به صورت متخلخل و با دو قطعه متصل ساخته می شوند. کلیدهای پلاستیکی بسیار نرم­تر هستند و روی آن لاک شفافی وجود دارد. زمانی که متوجه شدید چه نوع کلیدهایی دارید، از میان انواع مختلف مواد خانگی انتخاب کنید تا کلاویه­هایتان سفید و صیقلی به نظر برسد.
 
  1. خمیردندان سفید را روی سطح کلاویه­های عاج فیلی بمالید. خمیر دندان سفید ساده را به اندازه یک نخود بر روی یک پارچه نرم فشار دهید. خمیردندان را به آرامی روی سطح کلاویه­ی عاجی بمالید و هر بار روی یک کلید تمرکز کنید.
  • برای این کار فقط از خمیردندان سفید استفاده کنید – خمیردندان ژله­ای می تواند در دراز مدت به کلاویه­های عاجی شما آسیب برساند.
  • سعی کنید خمیردندان را بیش از سی ثانیه روی کلاویه­های عاجی پیانو نگذارید.
  1. خمیردندان را با یک پارچه مرطوب شده با شیر [از روی کلیدهای عاجی] پاک کنید. یک پارچه تمیز دیگر بردارید و آن را با چند قطره شیر کامل خیس کنید. کلاویه­ها را با شیر پاک کنید تا کاملا تمیز شود و سطح آن جلا داده شود. هنگامی که هر کلید تمیز شد، آن را با یک پارچه نرم و بدون پرزِ دیگر خشک کنید.
برخی منابع توصیه می کنند کلاویه­های عاجی را با آب لیمو تمیز کنید. این در صورتی است که آب لیمو در نهایت می تواند عاج را تجزیه کند، که مناسب نیست. از سوی دیگر، شیر به محافظت از عاج با کلسیم و سایر اسیدهای چرب کمک می کند.
  1. به عنوان یک راه ساده­تر می­توانید کلاویه­ها را با یک پاک­کن وینیلی سفید بمالید. پاک­کن را به سمت پایین هر کلاویه حرکت دهید، آن را با حرکات آهسته و دقیق بکشید. خیلی سریع حرکت نکنید، در غیر این صورت، تکه های کوچک پاک کن ممکن است در شکاف های کلیدهای پیانوی شما بیفتند.
  2. لکه های زرد را با یک پد پشم فولادی (فلزی) خوب پاک کنید. به دنبال پشم فلزی (فولادی شیطان) با علامت #0000 یا برچسب "بسیار خوب" باشید. پشم را به آرامی روی عاج بمالید تا هرگونه لکه زرد ناخواسته روی کلیدها از بین برود. هر بار یک کلید را پاک کنید، پد پشمی را با حرکات صاف و عمودی حرکت دهید.
  • فقط هر چند وقت یکبار این کار را انجام دهید. اگرچه این کار می تواند لکه های مزاحم را پاک کند، اما ممکن است عاج را نیز از بین ببرد.
  1. هر کلاویه را با مخلوط سس مایونز و ماست پاک کنید. یک قاشق غذاخوری ماست ساده و سس مایونز را در یک کاسه با هم مخلوط کنید. ممکن است عجیب به نظر برسد، اما یک پارچه تمیز را در مخلوط فرو کنید و هر کلید را جداگانه بمالید. سپس کلاویه­های عاجی تمیز[شده] را با یک پارچه جدید خشک کنید.
  • باکتری­های موجود در سس مایونز و ماست در واقع به سفید شدن کلاویه­ها کمک می کنند.
  1. لکه های سرسخت را با الکل پاک کنید. چند قطره الکل ضدعفونی موضعی(اتانول) را روی یک پارچه نرم بریزید. تک تک کلاویه­ها را پاک کنید، که به شادابی ساز شما کمک می کند. سپس یک پارچه تمیز بردارید و الکل باقی مانده را پاک کنید.
  • برای این کار فقط به چند قطره نیاز دارید - اگر الکل بیش از حد استفاده کنید، به داخل شکاف­های ساز می چکد.
  1. کلیدهای خود را در زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید تا کلیدها سفید شوند. با گذشت زمان، نور خورشید در واقع می تواند عاج را سفید کند. در صورت امکان، ببینید که آیا می‌توانید پیانوی خود را به قسمت آفتابی‌تر خانه‌تان منتقل کنید، تا کلیدهایتان به مرور زمان به‌طور طبیعی روشن شوند.
  • این تکنیک فقط برای کلاویه­های عاجی عمل می کند. اگر کلاویه­های پلاستیکی داشته باشید، خورشید در نهایت باعث زردتر کردن آن­ها می­شود.
  1. کلاویه­های عاجی خود را با سرکه رقیق شده سفید کنید. چهار قاشق آب لوله کشی را با یک قاشق سرکه سفید مخلوط کنید. یک تکه پارچه فلانل یا پارچه­ی پنیرزنی را در آب فرو کنید و تک تک کلاویه­ها را پاک کنید تا از شر لکه های زرد خلاص شوید.
  • برای این کار از سرکه خالص استفاده نکنید - اسید می تواند به مرور زمان عاج را از بین ببرد.
  • همچنین می توانید کلاویه­های خود را با یک تی­شرت قدیمی پاک کنید.
روش دوم: کلاویه های پلاستیکی
روش دوم: کلاویه های پلاستیکی
  1. روی هر کلاویه چند قطره مایع ظرفشویی را به کار گیرید. چند قطره مایع ظرفشویی را روی یک پارچه تمیز و کمی مرطوب بریزید و هر کلید را پاک کنید. برای انجام این کار، یک پارچه سفید نرم انتخاب کنید. متأسفانه، پارچه های رنگی ممکن است رنگ خود را به کلاویه­های پیانو منتقل کنند. برای خاطر جمع شدن، پس از اتمام تمیز کردن هر کلاویه، آن را با یک پارچه­ی خشک پاک کنید.
  • دستمال باید مرطوب باشد اما نه این که قطره قطره از آن [آب] بچکد. اگر خیلی مرطوب باشد، ممکن است آب بین کلاویه­ها چکه کند.
  1. کلاویه­های پیانو الکتریکی را با اسفنج فوم ملامینی پاک کنید. یک اسفنج کمی مرطوب را به سمت بالا و پایین هر کلاویه حرکت دهید، که ممکن است به سفید شدن ساز کمک کند. برای تمیز کردن پیانو الکتریکی خود از دستمال یا پارچه خیس استفاده نکنید چرا که ممکن است به ساز خود آسیب برسانید.
  • پیانوهای الکتریکی یا دیجیتال با قطعات الکتریکی زیادی ساخته می شوند، بنابراین آب گزینه خوبی برای تمیز کردن نیست.
  1. با مخلوط سرکه رقیق شده از شر لکه­های سرسخت خلاص شوید. چهار قاشق غذاخوری آب گرم را با یک قاشق سرکه سفید به عنوان مخلوط تمیز کننده خود ترکیب کنید. یک پارچه تمیز را به این مخلوط آغشته کنید تا کمی مرطوب شود، سپس هر کلید را تمیز کنید. پس از اتمام کار، کلاویه­های تمیز[شده] پیانو را کاملاً خشک کنید.
  • پارچه های نرم مانند پارچه پنیرزنی یا فلانل، گزینه های خوبی برای این کار هستند.
نکات
  • کلاویه­های عاجی زرد ممکن است خوب به نظر نرسند، اما می توانند کاراکتر زیادی به ساز شما ببخشند. اگر به فروش پیانوی خود فکر می کنید، شاید ارزشش را داشته باشد که کلاویه­های خود را کمی زرد بگذارید.
  • به جای دستمال کاغذی، پارچه­های بدون پرز را انتخاب کنید. متأسفانه حوله­های کاغذی می­توانند پرزهایی روی کلاویه­های شما باقی بگذارند که مناسب نیست.
  • برای این­که کلاویه­های پیانوی خود را از آلودگی بزدایید، گاهی اوقات آن­ها را با دستمال مرطوب تمیز کنید. فقط دقت کنید که مایع را جوری فشار ندهید که به داخل[شکاف] کلاویه­ها بریزد.
هشدارها
هشدارها
 
  • برخی از کارشناسان پیانو توصیه می‌کنند که از یک اسکراب عاج برای خلاص شدن از شر لکه‌های زرد به­شدت سرسخت روی کلاویه­ها استفاده کنید. با این حال در صورت استفاده نادرست خراش­های[به­وجود آمده روی عاج] می‌توانند به صفحه کلید عاجی شما آسیب برسانند. قبل از سرمایه گذاری در این نوع ابزار[پاک­سازی]، از یک متخصص پیانو مشاوره بگیرید.
  • برای کلیدهای سیاه و سفید پیانوی خود از پارچه­های تمیزکننده متفاوتی استفاده کنید. این می تواند از لکه دار شدن دائمی رنگ سیاه روی کلیدهای سفید شما جلوگیری کند.
  • از استفاده از مواد شیمیایی خشن یا اسپری برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن سازتان خودداری کنید. این کار به جای ضدعفونی کردن یا تمیز کردن ساز شما به آن آسیب می رساند.
سوال و جواب­های تخصصی
  • چگونه کلاویه­های پیانوی خود را از کدر شدن در امان نگه دارم؟
با گذشت زمان، گرد و غبار و خاک می تواند روی کلیدهای پیانوی شما جمع شود. برای تمیز کردن آن­ها، به آرامی با دستمال مرطوب روی سطح کلیدها بکشید. فقط مطمئن شوید که دستمال را فشار ندهید، زیرا نمی­خواهید مایع بین کلیدها برود.
  • چگونه تجهیزات الکترونیکی پیانو با کلیدهای پلاستیکی سفید را که زرد شده­اند تمیز می کنید؟
از خمیردندان سفید، الکل یا ضدعفونی کننده استفاده کنید.










نظر خود را ارسال کنید