چرا سنتور کوک خالی می‌کند؟


توسط : مینا حیدرزاده
1402/07/22
124 بازدید
Like

چرا سنتور کوک خالی می‌کند؟
چرا سنتور کوک خالی می‌کند؟
خالی شدن کوک سنتور در صدای این ساز اصیل ایرانی تاثیر منفی دارد و سبب می‌شود که نوازنده از اجرا حس خوبی نداشته باشد. برخی از این علت‌های خالی شدن کوک سنتور کاملا طبیعی هستند و به مرور زمان برطرف می‌شوند اما برخی دیگر از علت‌ها، مشکلات عدیده ‌دیگری را هم ایجاد می‌کنند. فلذا نوازندگان بایستی نسبت به این عوامل، آشنایی کامل داشته باشند تا در زمان مناسب بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند.
در این مقاله 11 عاملی که سبب خالی شدن کوک سنتور می‌شوند مورد بررسی قرار می‌گیرند.
11 علت خالی شدن کوک سنتور
11 علت خالی شدن کوک سنتور
خالی شدن کوک سنتور از مشکلات اکثر سنتورنوازان است. علل متعددی ممکن است سبب خالی شدن کوک سنتور شوند که با آگاهی از این علل تا اندازه‌ای می‌توان از خالی شدن کوک سنتور پیشگیری کرد.
از مهم‌ترین علل خالی شدن کوک سنتور عبارتند از:
1)شل شدن گوشی‌ها
شل شدن گوشی‌های سنتور معمولا به دلیل پایین بودن کیفیت گوشی‌های سنتور رخ می‌دهد. چراکه گوشی‌هایی که کیفیت پایینی داشته باشند، قدرت تحمل بار سیم‌ها را در هنگام نواختن ساز ندارند و به سرعت شل می‌شوند و همین عامل هم سبب خالی شدن کوک سنتور می‌شود.
2)تغییرات دما
یکی دیگر از عللی که سبب خالی شدن کوک سنتور می‌شود گرما و سرمای شدید است. معمولا سیم‌های سنتور در سرما منبسط می‌شوند و در گرما نیز منقبض می‌شوند. در افزایش دما ما شاهد شل شدن سیم‌ها و در نتیجه خالی شدن کوک سنتور خواهیم بود و در زمان گرما نیز کوک سنتور بالا می‌رود.
3)ایجاد گره اشتباه بر روی سیم‌گیر
چنانچه سیم سنتور به اشتباه در جای غیرمناسب خود گره زده شود، توازن سیم‌ها بهم می‌خورد. در این صورت نه تنها آن سیم به خوبی کوک نمی‌شود، بلکه باعث می‌شود باقی سیم‌ها نیز به جهت بر هم خوردن توازن، کوک خالی کنند.
4)جدید بودن سنتور
معمولا تا یک ماه بعد از خرید سنتور جدید، مشکل خالی شدن کوک سنتور کاملا طبیعی است. چراکه بر اثر فشار جعبه سنتور، به سیم‌ها فشار وارد شده است.
5)فشار
فشار به سیم‌های سنتور از دیگر علل خالی شدن کوک سنتور است. این فشار ممکن است به جهت قرار گرفتن جسم خارجی روی سیم‌ها باشد و گاهی نیز به جهت فشار بالایی که نوازنده در حین اجرا به سیم‌ها وارد می‌کند، رخ دهد.
6)ساچمه بی‌کیفیت
چنانچه ساچمه سنتور بی کیفیت باشد، در هنگام نواختن ساز، سیم از روی آن سر نمی‌خورد و همه فشار در پشت ساچمه جمع می‌شود و در نتیجه در هنگام نواختن، سنتور کوک خالی می‌کند.
7)باز شدن گره سیم سیم‌گیر
چنانچه گره سیمی که به سیم‌گیر متصل می‌شود به خوبی گره نخورده باشد و یا اینکه به هر علتی این گره شل شود، یکی از علل خالی شدن کوک سنتور خواهد بود.
8)باز شدن سنتور محل اتصال سنتور
چنانچه سنتور از محل اتصال کلاف و صفحه باز شود، کوک سنتور به طور کامل خالی می‌شود و به عبارت‌دیگر با این اتفاق عمر سنتور نیز تمام می‌شود.
9)شیطانک تیز
شیطانک سنتور باید به خوبی پرداخته شده باشد و حالت نوک تیز نداشته باشد. چراکه در غیر این صورت، سیم در چوب سنتور به خوبی جای نمی‌گیرد و نمی‌تواند فشار را به راحتی عبور دهد. در نتیجه با گذر زمان و هنگام نواختن ساز، سنتور کوک خالی می‌کند.
10)کاسه شدن صفحه سنتور
کاسه‌ای شدن روی صفحه سنتور سبب می‌شود تعادل در سنتور بهم بخورد. این موضوع نه تنها یکی از دلایل خالی شدن مداوم کوک سنتور است، بلکه در صدای ساز هم تاثیر منفی دارد. در این طور مواقع سنتور مشکل اساسی پیدا می‌کند و باید جهت تعمیر و رفع این مشکل، اقدامات جدی‌تری انجام شود.
11)نصب سیم‌های جدید در سنتور
معمولا زمانی‌که تمامی سیم‌های سنتور و یا تعدادی از آن تعویض می‌شوند، مشکل خالی شدن کوک سنتور بروز می‌کند و این موضوع  تا مدتی کاملا طبیعی است تا زمانیکه بافت سیم‌های جدید با تغییرات و فشارهای حاصل از کش آمدن‌ها کنار بیایند.

سخن پایانی
در این مقاله با عنوان چرا سنتور کوک خالی می‌کند، توضیح داده شد که دلایل متعددی ممکن است سبب خالی شدن کوک سنتور شوند؛ که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاسه شدن صفحه سنتور، وجود ساچمه بی‌کیفیت، باز شدن گره سیم سیم‌گیر، نصب سیم‌های جدید در سنتور، شیطانک تیز، جدید بودن سنتور و... اشاره کرد.
بدیهی است که برای یک اجرای بی‌نظیر و گوش‌نواز سنتور، باید در اسرع وقت علت خالی شدن کوک سنتور را یافت و درصدد برطرف کردن آن اقدامات لازم را انجام داد.










نظر خود را ارسال کنید