چگونه صدای سنتور را کم کنیم؟


توسط : مینا حیدرزاده
1402/07/12
129 بازدید
Like

چگونه صدای سنتور را کم کنیم؟
چگونه صدای سنتور را کم کنیم؟
صدای سنتور اگرچه بسیار گوش‌نواز است اما اگر در زمان مناسبی شنیده نشود ممکن است با تمام زیبایی که دارد، مصداق مزاحمت برای دیگران محسوب شود. همین موضوع سبب می‌شود که بسیاری از نوازندگان جهت تمرین سنتور به فکر کم کردن صدای آن بیفتند تا مزاحمتی برای دیگر اعضای خانواده و یا همسایگان ایجاد نکنند. البته بنا به توصیه اساتید بهتر است تا حد امکان از روش‌های کم کردن صدای سنتور استفاده نشود اما گاهی بنا به شرایط نیاز است که صدای سنتور کم شود.
در این مقاله 3روش کاربردی جهت کم کردن صدای سنتور مورد بررسی قرار می‌گیرد.
3 روش جهت کم کردن صدای سنتور
3 روش جهت کم کردن صدای سنتور
جهت کم کردن صدای سنتور با توجه به سطح نوازندگان این ساز کهن ایرانی، 3 راهکار وجود دارد که عبارتند از:
روش اول: استفاده از پارچه ضخیم و یا حوله
روش کم کردن صدای سنتور به کمک حوله و یا پارچه ضخیم، از روش‌های بسیار کاربردی است اما برای نوازندگان حرفه‌ای که به خوبی با جای خرک‌ها و سیم‌ها آشنا هستند مناسب است. در این روش لازم است یک حوله و یا پارچه ضخیم روی سنتور انداخته ‌شود و نواختن از روی آن انجام شود. با این شیوه صدای سنتور بسیار کم می‌شود.
لازم به ذکر است که در روش انداختن پارچه روی سنتور، هرچقدر پارچه ضخیم‌تر باشد، صدای سنتور خفه‌تر می‌شود. فلذا توصیه می‌شود ضخامت پارچه در حدی انتخاب شود که کاملا صدای سنتور خفه نشود و امکان تشخیص زیر و بم صدا وجود داشته باشد.
روش دوم: استفاده از دو نمد بلند بر زیر سیم‌ها
استفاده از نمد هم روش مناسبی جهت کم کردن صدای سنتور است. در این روش لازم است، دو نمد بلند با ضخامتی در حدود 3 سانتی‌متر را از زیر سیم‌های سنتور عبور داد. در این روش از یک نمد برای سیم‌های زرد و از یک نمد دیگر برای سیم‌های سفید باید استفاده شود.
این شیوه کم کردن صدای سنتور برای نوازندگان مبتدی نیز مناسب است. در این روش هرچقدر که ضخامت نمد بیشتر باشد، صدای سنتور کمتر می‌شود.
چنانچه در این روش نوازندگان قصد داشته باشند که صدای سنتور را کمتر کنند، می‌توانند ضخامت نمد را یک یا دو سانت بیشتر کنند.
روش سوم: استفاده از اسفنج و یا فویل
استفاده از اسفنج و فویل هم در کم کردن صدای سنتور، تاثیر قابل توجهی دارد. در این روش باید فویل‌ها و یا اسفنج‌ها را به اندازه ذوذنقه سنتور برش داد و به آرامی از زیر سیم‌ها و خرک‌های سنتور عبور داد.
استفاده از فویل جهت کم کردن صدای سنتور، نسبت به باقی روش‌ها تاثیر کمتری دارد. فلذا نوازندگانی که قصد استفاده از این روش را دارند می‌توانند از فویل دو لایه و یا 3 لایه، جهت تاثیر بیشتر استفاده کنند.
آیا همیشه می‌توان از روش‌های کم کردن صدای سنتور استفاده کرد؟
استفاده از روش‌های کم کردن صدای سنتور مشکلی برای  این ساز جاودانه ایجاد نمی‌کنند؛ اما به جهات دیگر توصیه می‌شود که تا حد امکان از روش‌های کم کردن صدای سنتور استفاده نشود. چراکه اگر به طور مداوم از روش‌های کم کردن صدای سنتور استفاده شود، سبب می‌شود که صدای اصلی سنتور شنیده نشود. فلذا گوش نوازندگان به صدای اصلی سنتور عادت نمی‌کند.
البته معمولا نوازندگان حرفه‌ای، کمتر با مشکل مواجه می‌شوند اما استفاده مداوم از این روش‌ها به هیچ عنوان به هنرجویان مبتدی که به تازگی آموزش سنتور را آغاز کرده‌اند توصیه نمی‌شود.
ازاین‌رو هنرچپجویان مبتدی باید حدالامکان در زمان‌های تمرین، بدون کم کردن صدای سنتور تمرین کنند تا گوش‌هایشان با زیر و بم صدای سنتور کاملا آشنا شود.

سخن پایانی
در این مقاله با عنوان چگونه صدای سنتور را کم کنیم، 3 روش برای کم کردن صدای سنتور مورد بررسی قرار گرفت. روش اول، استفاده از پارچه ضخیم بود که بیشتر برای نوازندگان حرفه‌ای مناسب بود. روش دوم استفاده از 2 نمد بلند بود که نمدها در زیر سیم‌ها و خرک‌های سنتور قرار می‌گرفتند. در روش سوم نیز از فویل و اسفنج استفاده می‌شد. روش‌های دوم و سوم برای هنرجویان مبتدی هم مناسب و کاربردی بودند.‌
البته اگرچه بسیاری از نوازندگان، از روش‌های فوق برای کم کردن صدای سنتور استفاده می‌کنند اما در واقع استفاده مداوم از این روش‌ها می‌تواند روند آموزش هنرجویان مبتدی را کند کند. چراکه تشخیص زیر و بم صدا با استفاده از این روش‌ها کمی سخت‌تر می‌شود.
 










نظر خود را ارسال کنید