چگونه مضراب سنتور را بگیریم؟


توسط : مینا حیدرزاده
1402/08/06
98 بازدید
Like

چگونه مضراب سنتور را بگیریم؟
چگونه مضراب سنتور را بگیریم؟
دست گرفتن صحیح مضراب اولین قدم و مهم‌ترین اقدام در آموزش سنتور است. همه استادان سنتور تاکید دارند که هنرجویان در چند جلسه اول با نحوه صحیح در دست گرفتن مضراب آشنا شوند.
چراکه اگر هنرجویی در جلسات ابتدایی آموزش سنتور، مضراب را اشتباه در دست بگیرد؛ این شیوه اشتباه عادت او می‌شود و اصلاح آن در آینده برای هنرجو سخت می‌شود. فلذا لازم است هنرجویان از ابتدا با نحوه صحیح دست گرفتن مضراب آشنا شوند.
در این مقاله مراحل دست گرفتن مضراب در 4 مرحله آموزش داده می‌شوند. با ما همراه باشید.
مراحل مضراب گرفتن در سنتور
مراحل مضراب گرفتن در سنتور
نحوه صحیح دست گرفتن مضراب، امر سخت و پیچیده‌ای نیست اما چنانچه هنرجویان از ابتدا به شکل صحیح گرفتن مضراب عادت نکنند، با گذشت زمان، بسیار سخت می‌توانند نحوه صحیح گرفتن مضراب را جایگزین شیوه اشتباه کنند. مراحل مضراب دست گرفتن عبارتند از:

مرحله اول: طرز نشستن صحیح پشت ساز سنتور
ممکن است بسیاری از هنرجویان به این نکته بی‌توجه باشند، اما در واقع برای اینکه هنرجو بتواند مضراب را به شکل صحیح در دست بگیرد در وهله اول باید طرز نشستن خود را در پشت ساز اصلاح کند تا بدین سان بتواند مضراب را نیز به درستی در دست بگیرد. لازم است که هنرجویان با کمری کاملا صاف پشت سنتور بنشیینند و هر دو دست آن‌ها باید یک زاویه 90 درجه را ایجاد کنند.

مرحله دوم: نحوه استقرار انگشتان دست
در این مرحله از دست گرفتن مضراب باید انگشت اشاره داخل حلقه مضراب قرار داده ‌شود و انگشت شصت در پشت حلقه و بر روی قوس بیرونی مضراب قرار گیرد. انگشت بزرگ نیز در زیر هشتی حلقه‌ای که انگشت اشاره در آن است قرار می‌گیرد. دو انگشت دیگر نیز به صورت موازی با انگشت بزرگ در زیر حلقه مضراب و یا به عبارت دیگر در دم مضراب قرار داده می‌شوند.
باید توجه شود که 3 انگشتی که در زیر حلقه مضراب هستند حتما باید به یکدیگر بچسبند و هیچ فاصله‌ای نباید بین این انگشتان باشد. در واقع انگشتان شصت، اشاره و انگشت بزرگ وظیفه اصلی نگهداری مضراب را دارند اما دو انگشت دیگر در حکم یک بازوی کمکی در زیر حلقه مضراب قرار می‌گیرند تا نوازند با تسلط بهتری بتواند از مضراب استفاده کند.
در این مرحله باید توجه شود که انگشت اشاره‌ای که داخل حلقه مضراب قرار می‌گیرد باید تا بند اول انگشت در داخل حلقه قرار بگیرد، در غیر این صورت حفظ تعادل در نگهداری مضراب بر هم می‌خورد.

مرحله سوم: شکل زاویه مچ و ساعد دست
در این مرحله پس از اینکه مضراب، با شکل صحیح انگشتان در دست گرفته شد، نوبت به حالت ساعد و مچ دست می‌رسد. در این مرحله همزمان با قرار داشتن مضراب در دست‌ها، باید هر دو ساعد و مچ دست به سمت بالا کمی خم شوند و یک منحنی را در قسمت مچ و ساعد دست ایجاد کنند.
در دست گرفتن مضراب به هیچ عنوان نباید مج دست‌ها در هنگامی که مضراب در دست گرفته می‌شود صاف باشد. چرا که در این صورت به مفاصل دست، فشار زیادی وارد می‌شود و ساعد و مچ دست درطولانی مدت آسیب بسیار جدی می‌بیند.

مرحله چهارم: حفظ میزان فشار لازم بر روی مضراب
زمانی‌که مضراب در دست قرار می‌گیرد لازم است میزان فشار وارده بر مضراب توسط نوازنده کنترل شود. در واقع میزان فشاری که به مضراب توسط انگشتان وارد می‌شود باید متعادل باشد. نباید به حدی محکم گرفته شود که رنگ ناخن‌ها تغییر کند. همچنین نباید به حدی باشد که مضراب در دست رها باشد.
در واقع ابجاد این نوع تعادل به تمرین نیاز دارد اما اگر از ابتدا سعی شود که مضراب با فشار کافی در دست قرار بگیرد، دست هنرجویان به این شیوه نگهداری مضراب در دست عادت می‌کند.

سخن پایانی
در این مقاله با عنوان چگونه مضراب سنتور را بگیریم، توضیح داده شد که در قدم اول باید نحوه نشستن صحیح پشت ساز رعایت شود. سپس باید هر کدام از انگشتان در جای صحیح خود قرار بگیرند. همچنین حالت مچ دست و ساعد نیز باید یک نیم دایره را تشکیل دهند. در نهایت نیز همانطور که بیان شد بایستی میزان فشار وارده انگشتان دست بر روی مضراب کنترل شود.
در واقع انجام این موارد به ظاهر ساده در دست گرفتن، می‌توانند تاثیر قابل توجهی در میزان پیشرفت آموزشی هنرجویان در هر سطحی داشته باشند.










نظر خود را ارسال کنید