چگونه سیم سنتور را عوض کنیم؟


توسط : مینا حیدرزاده
1402/09/19
97 بازدید
Like

چگونه سیم سنتور را عوض کنیم؟
چگونه سیم سنتور را عوض کنیم؟
سیم سنتور به دلایل متعددی ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. از مهم‌ترین این علل می‌توان به زنگ‌زدگی سیم سنتور، پاره شدن آن، پوسیدگی، کیفیت پایین سیم سنتور و... اشاره کرد. معمولاً هر چقدر کیفیت سیم‌های سنتور بهتر باشند، عمر مفید بیشتری دارند فلذا فواصل زمانی تعویض سیم‌ها افزایش می‌یابد. همچنین ناگفته نماند که سیم‌های سنتور با کیفیت و مرغوب در صدای ساز نیز تاثیر قابل توجهی دارند.
البته هر سنتوری که مورد استفاده مداوم قرار می‌گیرد، به‌مرورزمان، نیاز به تعویض سیم پیدا می‌کند. ازاین‌رو بهتر است که نوازندگان این ساز کهن ایرانی، آموزش تعویض سیم سنتور را ببینند و در فواصل زمانی معین خودشان نسبت به تعویض سیم سنتور اقدام کنند.
در این مقاله کلیه مراحل تعویض سیم سنتور با زبانی ساده توضیح داده می‌شوند.
تعویض سیم سنتور در ۷ مرحله
تعویض سیم سنتور در ۷ مرحله
تعویض سیم سنتور عمل سخت و پیچیده‌ای نیست؛ اما به دقت و صبر نیاز دارد و به‌هیچ‌عنوان نباید در تعویض سیم سنتور عجله کرد. هر سیم سنتور از یک طرف به سیم‌گیر و از طرف دیگر به گوشی متصل است و لازم است که برای تعویض سیم سنتور ابتدا یک طرف سیم به سیم‌گیر و سپس طرف دیگر به گوشی سنتور متصل شود.
مراحل تعویض سیم سنتور عبارتند از:
۱)در قدم اول از تعویض سیم سنتور، نیاز است که ابزار مورد نیاز برای این عمل فراهم شوند. این ابزار شامل انبردست، سیم‌چین و سیم سنتور می‌شوند.
۲)در مرحله بعد لازم است که سیم سنتور اندازه زده شود و با سیم‌چین به اندازه مورد نیاز بریده شود. در این مرحله باید از ابتدای سیم‌گیر تا گوشی را اندازه‌گیری کرد و از هر قسمت ۵ سانت اضافه در نظر گرفت و سپس سیم را با سیم‌چین برید.
۳)پس از بریدن سیم، نوبت به گره زدن سیم سنتور می‌رسد. مرحله گره زدن سیم سنتور مهم‌ترین مرحله در تعویض سیم سنتور است. برای گره زدن سیم سنتور ابتدا باید از قسمت سر سیم، یک نیم دایره درست کرد و قسمت اتصال این نیم دایره را با دست محکم فشرد.
 سپس باید از سر نیم دایره، درحالی‌که قسمت اتصال آن بین دو انگشت شصت و اشاره قرار دارد، سر نیم‌دایره را ۲ دور پیچاند.
۴) در مرحله بعد لازم است قسمت نیم‌دایره‌ای را وسط دندانه‌های انبردست قرار داد و سر نیم دایره را به سمت جهت مخالف محکم بپیچاند تا سفت و محکم شود. این عمل باید تا جایی انجام شود که نیم دایره تا حد بسیاری کوچک شود. لازم به ذکر است در این مرحله، چنانچه انبردست وجود نداشته باشد این عمل را با دست هم می‌توان انجام داد.
۵) در این مرحله که عملیات گره زدن به اتمام می‌رسد، زمان اتصال سیم سنتور به گوشی و سیم‌گیر است. لازم است که سیم سنتور در قسمتی که دایره شکل گره زده شده است بر روی ساچمه قرار بگیرد و مابقی سیم به آرامی به سمت گوشی سنتور کشیده شود.
۶)در این مرحله زمان اتصال طرف دیگر سیم به گوشی است. فلذا لازم است که سر سیم در داخل سوراخ گوشی قرار داده شود. در این مرحله باید دقت شود که به اندازه ۲ سانت، سیم از گوشی بیرون بزند.
۷)در مرحله هفتم زمان پیچیدن سیم سنتور به دور گوشی است. این عمل باید به آرامی و با احتیاط انجام بگیرد. این پیچاندن گوشی باید تا زمان سفت شدن سیم سنتور ادامه داشته باشد.
باید توجه شود که فاصله اتصال سیم از صفحه سنتور تا گوشی، باید دارای یک شیب ملایم باشد و سیم سنتور نباید به قسمت بدنه بچسبد. چراکه در این صورت سبب خالی شدن کوک سنتور می‌شود.

سخن پایانی
در این مقاله با عنوان چگونه سیم سنتور را تعویض کنیم توضیح داده شد که در ابتدا باید ابزار مورد نیاز برای تعویض سیم سنتور را تهیه کرد. سپس لازم است که سیم سنتور به اندازه مناسب با سیم‌چین بریده شود و یک سر آن هم گره زده شود.
لازم است که آن طرف گره زده شده سیم سنتور، به قسمت سیم‌گیر و قسمت دیگر به گوشی سنتور متصل شود و به آرامی با چرخش محکم شود. همان‌طور که توضیح داده شد کلیه مراحل تعویض سیم سنتور بایستی با دقت وبا احتیاط انجام شوند. چراکه کوچک‌ترین بی احتیاطی در صدای ساز سنتور تاثیر منفی خواهد داشت.
 










نظر خود را ارسال کنید