انتخاب بهترین گیتار برای شروع یادگیری


توسط : صفورا کریمی نژاد
1399/02/16
1128 بازدید
Like
1

انتخاب بهترین گیتار برای شروع یادگیری
انتخاب اولین گیتار بسیار مهم است زیرا اولین برخورد شما با ساز خواهد بود و در علاقه مندی هنرجو به ادامه ی یادگیری تاثیر زیادی دارد.
اولین و بهترین گیتار
تعداد زیادی از علاقه‌مندان گیتار، درباره‌ی انتخاب بهترین گیتار برای شروع به یادگیری میپرسند. انتخاب اولین گیتار بسیار مهم است زیرا اولین برخورد شما با ساز گیتار خواهد بود و در علاقه‌ مندی هنرجو به ادامه‌ی یادگیری تاثیر زیادی دارد.

اولین گیتار شما
همیشه هنرجویان می‌پرسند که بهترین گیتار برای شروع کدام است. بهترین گیتار، گیتاری است که نوازندگی را ساده‌تر کند و شما به آن علاقه داشته باشید. مشخصات بدنی و سلیقه‌ی موسیقایی هر نوازنده تاثیر زیادی در انتخاب گیتار او دارد. بهترین گیتار برای یک شخص، ممکن است برای نوازنده‌ای دیگر آزاردهنده و خسته‌کننده باشد.

معرفی انواع گیتار
در حالت کلی، گیتارها به دو دسته‌ی الکتریک و آکوستیک تقسیم می‌شوند. هرچند انواع مختلفی از گیتارهای آکوستیک و الکتریک وجود دارند.
گیتارهای آکوستیک
گیتارهای آکوستیک دو دسته هستند:
۱-گیتار کلاسیک و فلامنکو، که از سیم‌های نایلون استفاده می‌کنند.
۲-گیتارهای با سیم فلزی، که به آن‌ها گیتارهای آکوستیک نیز می‌گویند. این نوع گیتار در سبک‌هایی مانند راک، بلوز و کانتری استفاده می‌شوند.

چگونه با یک نگاه گیتار آکوستیک و کلاسیک را تشخیص دهیم؟
۱-گیتار آکوستیک از سیم‌های فلزی استفاده می‌کند و با لمس سیم‌ها می‌توان فلزی بودن آن‌ها را تشخیص داد. در عوض گیتار کلاسیک از سیم‌های نایلون استفاده می‌کند که جنسی شبیه به پلاستیک و سطحی صاف‌تر دارند.
۲-سیم‌های گیتار کلاسیک معمولا با گره به خرک وصل می‌شوند. سیم‌های گیتار آکوستیک به داخل بدنه می‌روند و با یک میخ کوچک محکم می‌شوند.

 تفاوت گیتارهای الکتروآکوستیک و نیمه آکوستیک (semi acoustic)
گیتار الکتروآکوستیک یک گیتار آکوستیک عادی است که می‌توانید برای بلندتر کردن صدا یا اضافه‌کردن افکت آن را به آمپلی فایر وصل کنید. این گیتارها مانند گیتارهای آکوستیک عادی هستند اما یک ورودی کوچک در پایین خود دارند.
گیتارهای نیمه آکوستیک (که به الکتریک hallow-body نیز معروف هستند) مشابه گیتارهای الکتریک هستند هرچند در کنار پیکاپ گیتار الکتریک، بدنه‌ای توخالی و حفره‌ی صدا دارند.
انواع گیتار الکتریک
گیتار الکتریک نمونه‌ی هیجان‌انگیز گیتارهای آکوستیک است. وسیله‌ای که برای اجرای صحنه و ایجاد افکت مجهز شده. گیتارهای الکتریک برای تولید صدا نیازمند امپلی فایر هستند.

 گیتارهای الکتریک به سه دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند:
1-گیتار الکتریک استاندارد
بسیاری از طرفداران موسیقی با این گیتارها آشنایی دارند.
۲- گیتار نیمه آکوستیک (Hallow-body)
این گیتارها همزمان از حفره‌ی صدا و پیکاپ‌های گیتار الکتریک بهره‌مند هستند.
۳-گیتار بیس
گیتارها در حالت عادی ۶ سیم دارند، اما گیتار بیس تنها ۴ سیم دارد و صداهای بسیار بم و عمیق ایجاد می‌کند. این گیتارها سنگین و بلند هستند و مانند سایر گیتارهای الکتریک برای اجرا نیاز به امپلی فایر دارند. گیتارهای بیس برای همراهی با یک گیتار اصلی طراحی شده‌اندبرای یادگیری مناسب گیتار، بهتر است اول گیتارهای عادی را یاد بگیرید و سپس به سراغ بیس بروید. (مگر اینکه از همین حالا تصمیم خود را گرفته باشید و بخواهید نوازنده‌ی بیس شوید.)
تمرین در خانه
چه گیتاری برای تمرین در خانه مناسب است؟
صدای یک گیتار تمرین خوب، بیش از حد بلند نیست و می‌توان آن را در محیط خانه استفاده کرد. این نکته را مخصوصا در زمان خرید گیتار الکتریک به خاطر داشته باشید. بسیاری از امپ‌های جدید دارای خروجی هدفون هستند و می‌توانید در سکوت از آن‌ها استفاده کنید. هرچند لذت اصلی نواختن گیتار در شنیدن صدای گیتار در محیط اتاق است واکثر امپ‌های گیتار نیز بهترین صدای خود را در میزان ولوم بالاتر نشان می‌دهند.

راز موفقیت در یادگیری گیتار چیست؟
یکی از مهم‌ترین نکته‌ها در یادگیری گیتار،‌ لذت بردن از آن است. اگر تمرین و یادگیری را برای خود دشوار کنید خیلی زود خسته خواهید شد و گیتار را کنار می‌گذارید.

چرا با گیتار الکتریک شروع نکنیم؟
برای یک نوازنده‌ی مبتدی، ایجاد صدای مناسب با گیتار آکوستیک ساده‌تر از ایجاد آن با گیتار الکتریک است. در شروع کار این مسئله تاثیر زیادی در یادگیری شما خواهد گذاشت. گیتارهای الکتریک صدا و تن‌های متفاوتی دارند. بجز تنظیمات امپ و کانال‌های آن، هر گیتار الکتریک دارای ۳ تا ۵ موقعیت پیکاپ، کنترل‌های ولوم و تن و افکت‌های مختلف است.
گیتاریست‌های با تجربه‌تر از تنوع انتخاب در گیتارهای الکتریک لذت می‌برند. هرچند برای نوازنده‌های تازه کار این انتخاب‌ها ممکن است سردرگم کننده باشند. پس بهتر است گیتار اول خود را از بین گزینه‌های آکوستیک و کلاسیک انتخاب کنید.

با گیتار کلاسیک شروع کنیم یا آکوستیک؟
گیتارهای کلاسیک دسته‌ی پهن‌تری دارند. به همین دلیل دقت انگشت‌گذاری را بالا می‌برند، اما فرآیند کلی گرفتن آکوردها را سخت‌تر می‌کنند.
پهنای دسته‌ی گیتارهای آکوستیک معمولا در حدود ۱۲۰ میلی‌متر است. هرچند پنهای دسته‌ی گیتارهای کلاسیک به ۲۱۰ میلی‌متر می‌رسد که در شروع به یادگیری تاثیر زیادی در عملکرد نوازنده دارد. پس اگر دست‌های کوچکی دارید کار با گیتارهای آکوستیک کمی ساده‌تر خواهد بود. از طرف دیگر کار با سیم‌های نایلون (گیتار کلاسیک) برای بسیاری ساده‌تر از سیم‌های فلزی است.

گیتار را قبل از خرید امتحان کنید و از راحتی کار با آن‌ها مطمئن شوید. خوب است بدانید نوازندگان در طول دوران حرفه‌ای بارها گیتار خود را تغییر می‌دهند پس اگر اولین بار بهترین گزینه را انتخاب نکردید، پس از مدتی می‌توانید نظرتان را عوض کنید و به سراغ یک گزینه‌ی بهتر بروید.
اندازه و طراحی بدنه گیتار
اگر بدنه‌ی گیتار بیش از حد بزرگ باشد، دسترسی به اجزای آن سخت‌تر می‌شود. پس بهتر است گیتاری را انتخاب کنید که با اندازه‌ی بدن شما سازگار باشد.

انواع طراحی بدنه گیتار
جامبو : جامبو بزرگ‌ترین بدنه در گیتار است. این سازها صدای بسیار بلندی نیز دارند. چنین گیتارهایی برای شروع مناسب نیستند.
دردنات (Dreadnought): این گیتارها، به طرح استاندارد گیتارهای آکوستیک تبدیل شده‌اند و بسیار محبوب هستند. گیتارهای دردنات برای شروع مناسب هستند
ادیتوریوم : گیتارهای ادیتوریوم (Auditorium) در مقایسه با دردنات خمیدگی‌های عمیق‌تری دارند. به همین دلیل ساده‌تر روی پا قرار می‌گیرند و کار با آن‌ها آسان‌تر است.
پرلور (Parlour): این گیتارها کوچک‌تر از گیتارهای قبلی هستند. خانم‌ها معمولا این اندازه از گیتار را به مدل‌های جامبو و دردنات ترجیح می‌دهند.
Small Body : گیتارهای اسمال به تازگی محبوبیت دوباره‌ای پیدا کرده‌اند. چنین گیتارهایی مشابه دردنات هستند اما اندازه‌ی بسیار کوچکی دارند. سفر کردن با آن‌ها نیز آسان‌تر است.

بهترین گیتار برای کودکان
بهتر است برای شروع یادگیری کودکان،‌ از گیتارهای فول سایز (4/4) استفاده نکنید. حتی اگر بزرگسال هستید اما با اندازه‌ی گیتارهای بزرگسال مشکل دارید، بهتر است به سراغ گیتارهایی با سایز 3/4 بروید.
در حالت کلی گیتارهای 1/4 برای سنین ۲ تا ۵، گیتارهای 1/2 برای سنین ۵ تا ۸، گیتارهای 3/4 برای سنین ۸ تا ۱۲ و گیتارهای کامل برای افراد بالاتر از ۱۲ سال مناسب هستند. هرچند همانطور که اشاره کردیم شرایط هرشخص با دیگری متفاوت است و بهتر است بهترین گیتار را با توجه به شرایط بدنی خود انتخاب کنید.
نکات مهم در خرید گیتار
در مجموع سه فاکتور مهم در خرید گیتار وجود دارد: بودجه، راحتی کار با گیتار، صدای گیتار.

قدم اول: بودجه
در ابتدا بودجه‌ی خود را مشخص کنید، بهتر است بیشتر از ۱ میلیون تومان بر روی گیتار اول خود سرمایه‌گذاری نکنید. لطفا به دلیل پیشنهادهای متنوع فروشنده، بودجه‌ی مد نظر خود را بیشتر نکنید. بهتر است اولین گیتار را بدون دردسر بخرید و سپس به دنبال خریدهای بزرگ‌تر بروید.

قدم دوم: راحتی کار با گیتار
هر گیتار را روی پای خود بگذارید و پس از اینکه گیتار را به صدا در آوردید راحتی کار با آن را (در مقایسه با سایر گزینه‌ها) ارزیابی کنید. پس از امتحان ۵ گیتار مطمئنا‌ یک یا دوتا از آن‌ها حس بهتری در زمان اجرا به شما داده است.

قدم سوم: صدای گیتار
به یاد داشته باشید که برای یک نوازنده‌ی مبتدی، راحتی کار با گیتار مهم‌تر از صدای آن است. صدای نخستین گیتار باید درحد استاندارد باشد. همچنین به یاد داشته باشید که سیم‌های قدیمی تاثیر منفی در صدای گیتار دارند. پس ممکن است یک گیتار متوسط با تعویض سیم‌های قدیمی به یک گیتار خوب تبدیل شود. کلا بهتر است هر چندماه سیم‌ها را تعویض کنید.
 
استفاده از گیتارهای قدیمی و گیتارهای دیگران
بسیاری از هنرجویان کار خود را با استفاده از یک گیتار یا گیتار یکی از دوستان خود آغاز می‌کنند. قبل از شروع کار با این گیتارها مطمئن شوید که کیفیت مناسبی دارند.
پس اگر با گیتار راحت نیستید، یک گیتار بهتر تهیه کنید و یادگیری خود را با آن شروع کنید. هرچند اگر دسترسی به گیتارهای استاندارد ندارید، تمرین با یک گیتار ارزان‌قیمت بهتر از کنار گذاشتن گیتار است. پس تا زمان تهیه‌ی گیتار جدید از نوازندگی با آن لذت ببرید.










نظر خود را ارسال کنید