کوک پیانو


توسط : امیرحسین زمانی
1399/06/04
631 بازدید
Like
1

کوک پیانو
پیانو گیتار وبلن از جمله ساز هایی هستند که برای تولید صدا از سیم استفاده می کنند
کوک پیانو
پیانو، گیتار، ویولن از جمله سازهایی هستند که برای تولید صدا از سیم استفاده می کنند. این سیم ها به دلیل تحمل وزن زیاد از کوک خارج می شوند و به درستی در تولید صوت کار نمی کنند. کوک پیانو یکی از کارهای مهم و حیاتی در حفظ و نگهداری پیانو است. کوک پیانو با سازهای دیگر متفاوت است. اولین تفاوت مربوط به تعداد سیم های پیانو است. این تعداد گاهی به بیش از ۲۳۰ سیم می رسد در حالی که تعداد سیم های گیتار و ویولن از ۴ تا ۶ سیم می باشد.
تنظیم دقیق پیانو نیاز به ارزیابی تعامل لرزش در بین نت ها دارد ، که برای هر پیانو متفاوت است. تنظیم پیانو توسط طیف گسترده ای از تکنسین های مستقل پیانو ، بازسازی کننده پیانو ، پرسنل فنی فروشگاه پیانو انجام می شود. آموزش و صدور گواهینامه حرفه ای از طرف سازمان ها یا اصناف از جمله انجمن صنفی تکنسین های پیانو صورت می گیرد. بسیاری از سازندگان پیانو توصیه می کنند که سالانه دو بار پیانو تنظیم شود.
گام یک نت با فراوانی لرزش ها تعیین می شود. برای یک رشته ارتعاش ، فرکانس با طول ، جرم و تنش رشته تعیین می شود. رشته های پیانو در اطراف پین های تنظیم شده پیچیده شده اند که برای تنظیم تنش رشته ها چرخانده شده اند.
دلایل خارج شدن پیانو از کوک
 رطوبت موجود در هوا
تغییرات دما و رطوبت تاثیر بسیار زیادی بر خارج شدن پیانو از کوک می گذارند. سان بورد پیانو ها از جنس چوب است به همین دلیل نشستن رطوبت بر آن ها باعث پوسیدگی آن ها می شود. رطوبت باعث منبسط شدن چوب می شود. این انبساط باعث فشار بر روی قسمتی می شود که سیم های پیانو به آن متصل هستند و کوک پیانو به هم میریزد. تغییرات دمایی و گرم و سرد شدن هوا نیز باعث تغییر در ساختار پیانو می شود و چون این سیم ها حساسیت بالایی دارند همین تغییرات جزئی باعث برهم خوردن کوک پیانو می شود.
تغییرات آب و هوایی و رطوبت در نیمه اول و دوم سال پیش می آید به همین دلیل  ابتدای هر نیمه زمان مناسبی برای کوک کردن ساز است. شرایط محیطی یکنواخت از این اتفاق جلوگیری می کند. هنگامی که پیانو در محلی قرار دارد که سیستم گرمایشی و سرمایشی آن مدام در حال تغییر وضعیت است، میزان دما و رطوبت محیط تغییر می کند و کوک پیانو به هم میریزد. بهتر است شرایط محیطی به صورتی باشد که میزان دما و رطوبت محیط در شرایط یکنواخت قرار بگیرد.
رطوبت بالا باعث تورم تخته صدا و کشش رشته ها می شود ، در حالی که رطوبت کم اثر متضاد دارد. تفاوت قابل توجهی در رطوبت بین محل قبلی و خانه جدید آن، باعث تغییر شکل صدا در پیانو و تغییر در تنش رشته ها می شود. حتی جابجایی پیانو از یک اتاق به اتاق دیگر در همان ساختمان می تواند در صورت متفاوت بودن مدل های گرمایش یا تهویه مطبوع ، روی آن تأثیر بگذارد
 جابجایی و حرکت پیانو
حرکت دادن زیاد، تکان ها و ضربه های شدید باعث بهم ریختن کوک پیانو می شوند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است پیانو را در جای ثابتی قرار دهید و از حرکت دادن بی مورد آن جلوگیری کنید. پیانوها اکثرا دارای چرخ های برای جابه جایی هستند در صورتی که مجبور به جابه جایی هستید به آرامی و به وسیله چرخ ها پیانو را حرکت دهید.
پیانو ابزاری پیچیده است که بیش از ۲۰۰ رشته انفرادی و هزاران قسمت متحرک دارد. هر رشته باید با زحمت تنظیم شود تا پیانو را تنظیم کند. حتی کوچکترین تغییر در تنش رشته را می توان با گوش عملی شنید. بنابراین ممکن است فکر کنید که حمل یک پیانو به مکان جدید یا حتی پایین کشیدن آن در یک سالن می تواند آن را از بین ببرد. با این حال ، پیانوها کاملاً سخت هستند. حرکت فیزیکی یک پیانو معمولاً تأثیر بسیار کمی در تنظیم و آن دارد اما بهتر از هنگام جابه جایی با احتیاط جابه جا شود.
طریقه کوک پیانو
این فرآیند به ابزارهای ویژه نیاز دارد. شما از ساز محافظت می کنید و نتایج بهتری با ابزارهای با کیفیت و مناسب خواهید داشت. مجموعه ای از ابزارهای تنظیم خوب پیانو هزینه کمتری نسبت به یک تنظیم حرفه ای واحد خواهد داشت.
تنظیم پیانو مهارت بسیار بیشتری از آنچه فکر می کنید، می خواهد. تلاش برای تنظیم صدای پیانو به این روش می تواند صدمات جدی به پیانوی شما وارد کند.
تنظیم کردن پیانو بسیار دشوار است. بنابراین اگر ابزار مناسب (تنظیم آچار ، نوار نمدی ، گوه لاستیکی) و نرم افزار مناسب را بدست آورید، می توانید برای تنظیم پیانو خود تلاش کنید. با این وجود ، تنها یک تیونر خوب قادر به تنظیم تنظیماتی است که مدت زمان بیشتری بر جای می مانند.
نوع مناسب آچار تنظیم
سر آچار باید جدا شود زیرا بهترین آچارها به این صورت ساخته می شوند.
مطمئن شوید که آچار تنظیم دارای یک سر مناسب است. یک سر مربع بر روی پین خواهد رفت ، اما شما قادر نخواهید بود که آچار را در موقعیت ارگونومیکی قرار دهید تا رشته را به پایان برسانید. برای تنظیم صحیح پیانوی شما کاملاً به یک سر مناسب احتیاج دارید.
می توانید یک چکش تنظیم ارزان بخرید که متناسب با نیازهای اصلی شما باشد، اما اگر قصد تنظیم پیانو خود را دارید یا حتی انجام تنظیمات لمسی را انجام می دهید بهتر است از ابزارهایی با کیفیت بالا استفاده کنید.
استفاده از نرم افزار برای کوک پیانو
خوشبختانه ما در عصری زندگی می کنیم که نرم افزاری برای کمک به تنظیم پیانو شما وجود دارد. من تیونرهای حرفه ای پیانو را دیده ام که از نرم افزار استفاده می کنند! فناوری راه طولانی را طی کرده است. نرم افزارهای بسیار مناسبی برای کمک به این کار طراحی و ارائه شده اند که می توانید برای کوک پیانو از آن ها کمک بگیرید.










نظر خود را ارسال کنید