نکات مهم هنگام خرید تنبک


توسط : مریم زمانی
1399/05/08
807 بازدید
Like
1

نکات مهم هنگام خرید تنبک
نکات مهم هنگام خرید تنبک
در هنگام خرید تمبک به چه مواردی دقت کنیم
نوع جنس بدنه
نوع جنس بدنه
انتخاب نوع:
 اولین نکته ای که هنگام خرید تنبک باید به آن اشاره نماییم، انتخاب مدل این نوع از سازهای ضربی است که یا بصورت ترکه ای ساخته شده اند و یا بصورت چند تکه ای ایجاد می شوند. یادتان باشد سازهای ترکه ای بهتر هستند؛ زیرا از تکه های گوناگون برخوردار نیستند و به همین خاطر شخص نوازنده نیز از نحوه اتصال تکه ها و همچنین چندگانه شدن صدای خروجی آن اطمینان حاصل می کند.

جنس بدنه:
 مورد بعدی در خصوص انتخاب و خرید تنبک توجه به جنس بدنه آن است. همانطور که گفتیم امروزه تولید کنندگان مختلفی در عرصه طراحی و ساخت این نوع از سازهای ضربی و قدیمی ایرانی وارد شده اند که هر کدام بسته به شرایط کیفی و کاری خود از چوب هایی همچون: چوب درخت توت، درخت گردو، درخت کاج و غیره استفاده می کنند. در فرآیند خرید تنبک ها، این جنس و کیفیت چوب است که مهم تلقی می شود نه رنگ روشن و یا تیره آن!

وزن ساز:
 توجه به وزن ساز نیز از دیگر موارد تجربی است که شاید در وهله اول اصلا به آن توجه نکنید اما در هنگام نوازندگی های طولانی مدت خود وقتی دچار خستگی می شوید قطعا پی به اهمیت وزن تنبک خود خواهید برد.

جنس پوست ساز:
 فاکتور مهم بعدی در هنگام خرید یک تنبک مناسب و باکیفیت توجه به جنس پوست آن است که باید از جنس پوست کاملا طبیعی شتر، گوسفند، بز و همچنین گوساله تهیه شده باشد و فاقد هرگونه مواد اولیه مصنوعی باشد. لازم به ذکر است جنس یک پوست اصل و کاملا طبیعی بر روی کیفیت صدای ساز شما نیز فوق العاده موثر می باشد. پوستی که روی تنبک کشیده می شود باید از جنس خوبی تهیه و فاقد زدگی، سوراخ و پارگی باشد. اگر دست را روی آن فشار دهید نباید بیشتر از چند میلی متر پایین برود به عبارت بهتر زیاد سفت یا شل نباشد.
قیمت-کیف-استایل-صدا
قیمت-کیف-استایل-صدا
کیف مخصوص حمل:
یک نکته جانبی در خصوص خرید تنبک ها، تهیه کردن یک کیف مخصوص جهت سهولت در حمل و نقل و همچنین محافظت بیشتر از آن ها نیز می باشد که برای این منظور پیشنهاد می کنیم به دنبال یک کاور باکیفیت برای ساز مورد علاقه خود باشید.

قیمت تنبک:
 قیمت نقش مهمی در انتخاب یک تنبک خوب دارد، به طوری که تنبک هایی که از جنس چوب درخت گردو ساخته می شوند نسبت به چوب سایر درخت ها گران تر هستند اما یادتان باشد در خرید هر نوع ساز موسیقی بهتر است به فاکتورهای کیفی و استانداردهای لازمه آن محصول توجه داشته باشید و خیلی فریب مارک و نام برندهای تولید کننده را در این نوع از خریدهای فرهنگی و هنری، نخورید!

استیل و قیافه ساز
ساز تنبک باید خوش استیل و خوش دست باشد هر چند قاعده مشخصی برای آن وجود ندارد اما بهتر است طول نفیر برابر با اندازه دهانه کوچک باشد. نوع ساخت و تراش تنبک نقش مهمی در قیافه ساز دارد. بهتر است کاسه‌ی ساز کاملا استوانه‌ای نباشد، داشتن اندکی قوس برای ساز مناسب است

سازهای منبت کاری یا خاتم کاری
این نوع چوب تاثیری بر کیفیت صدای تنبک نداشته و صرفا جنبه زیبایی دارد و شما را مجبور می‌کند هزینه‌ی بیشتر برای خرید آن بپردازید، البته سلیقه و علاقه‌ی شما هم مهم است.
 
صدای تنبک
پوست ضخیم شتر یا گوساله صدایی بم و پرحجم تولید می‌کنند ولی پوست گوسفند، بره و بز که معمولا نازک‌ترند برای ایجاد صدای جیغ بهترند.










نظر خود را ارسال کنید