انواع تمبک


توسط : مریم زمانی
1399/05/04
841 بازدید
Like
1

انواع تمبک
انواع مدل های تمبک را بشناسید
نحوه ی ساخت و اجرا
برای ساخت این ساز می توان از چوب گردو و یا توت استفاده کرد.
برخی از اساتید موسیقی عقیده دارند که چوب گردو از چوب توت برای ساخت این ساز بهتر می باشد. زیرا پوب گردو مقاوم و مستحکم است. همچنین این چوب رگه هایی دارد که می تواند زیبایی این ساز را افزایش دهد
.
انواع تنبک
انواع تنبک

تنوع تنبک ها در گذشته مختصر به جنس چوب مورد استفاده و یا جنس پوست آن می شد. در واقع این ساز در قدیم به صورت های ساده ساخته می شد. اما تنبک ها در حال حاضر انواع گوناگونی دارند. که در این قسمت شما را با آن ها آشنا می کنیم.

تنبک یک تکه

یکی از انواع این ساز، تنبک یک تکه می باشد. این نوع از تنبک ها به وسیله ی یک تکه چوب ساخته می شد که بسیار کار زمان بر و سختی بود. امروزه دیگر این نوع از ساز کمتر دیده می شود. زمانی که چوب یک تکه به شکل تنبک در آمد، پوست مورد نظر روی آن کشیده می شود.


تنبک چند تکه

این تنبک از چند تکه جدا از هم تشکیل شده است که بعد از آماده شدن به یک دیگر چسبانده می شوند. زمانی که بدنه ی این ساز آماده شد، پوست روی آن کشیده می شود. ساخت این نوع از ساز ، نسبت به نوع یک تکه ی آن آسان تر می باشد.

تنبک فایبری

این نوع از ساز، از فایبر گلاس و یا پلاستیک فشرده ساخته می شود. این تنبک ها به راحتی ساخته می شوند، اما از نظر بسیاری از اساتید موسیقی، قابل قبول نمی باشد. دلیل مخالفت اساتید با این نوع از ساز، جنس آن می باشد که از نظر آن ها صدای دلنشینی را به ارمغان نمی آورد.

تنبک ترکه ای

این نوع از ساز های کوبه ای، از ترکه ها و تکه های زیادی تشکیل شده است. با استفاده از این ترکه ها می توان تنبکی سبک و راحت تولید کرد. این ساز به دلیل سبک بودن از انواع دیگر آن بهتر می باشد.
 
انواع سازنده های تنبک

تنبک شیرانی

استاد رحیم شیرانی یکی از معروف ترین سازندگان تنبک در شهر اصفهان می باشد. در زمینه تولید تنبک های حرفه ای که در استودیو ضبط به کار می رود فعالیت می کند. تنبک های شیرانی دارای صدای نرم و زیبایی هستند.
تنبک شیرانی از شناخته شده ترین تنبک های ایران است. به دلیل کیفیت بالای ساخت ساز و استاندارد بودن آن، مورد تایید اکثر اساتید این رشته موسیقی است. این ساز به دلیل دهانه کوچک و وزن سبک آن مناسب برای کودکان است. صدای این ساز با توجه به اندازه کوچک آن مطلوب بوده و بسیار رسا است.

تنبک حلمی

این نوع ساز مناسب اجرا های گروهی می باشد. پوست به کار رفته در این نوع تنبک از پوست شتر می باشد که صدای خیلی بلندی تولید می کند به دلیل نیاز به ضربات محکم برای کودکان مناسب نمی باشد.

تنبک قربانی

یکی از شناخته شده ترین تنبک های موجود در ایران هستند. دارای جنس و کیفیت صدای خوبی هستند به همین دلیل بیشتر اساتید موسیقی ایران برای خرید این ساز را پیشنهاد می کنند. این ساز در مقایسه با سایر سازها دارای استاندارد خاصی است.


 










نظر خود را ارسال کنید