چه ویلنی بخرم؟


توسط : مریم زمانی
1399/02/02
1069 بازدید
Like
1

چه ویلنی بخرم؟
چه ویلنی بخرم؟
همه نوازندگان تمایل دارند سازی در اختیار داشته باشند که از کیفیت صدای مطلوبی برخوردار باشد و همچنین در ساخت آن استانداردهایی رعایت شده باشد که در هنگام نوازندگی، ما را با مشکل مواجه نکند. از طرفی شما بودجه مشخصی برای خرید ساز در نظر گرفته‌اید که مطمئنا تمایلی برای انتخاب اشتباه ندارید. در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد که بهترین انتخاب را در خرید ساز خود داشته باشید.
بودجه و مکان خرید
بودجه و مکان خرید

بودجه :

ویولن‌هایی که در فروشگاه‌های مختلف وجود دارند با توجه به عواملی مانند کیفیت ساخت، جنس چوب، عمر ساز، کشور سازنده و … قیمت‌هایی متفاوت دارند. ابتدا بودجه خود را برای خرید ساز مشخص کنید. قیمت ویولن در ایران از چند صد هزار تومان تا چند میلیون تومان متفاوت است.

از کجا بخریم :

راه‌های زیادی برای پیدا کردن فروشگاه ویولن وجود دارد. جست و جو در اینترنت و استفاده از فروشگاه‌های آنلاین، فروشگاه‌های ساز که معمولا در مراکز فروش مختلفی (در برخی از شهر‌ها) به صورت تخصصی انواع ساز‌های مختلف را به فروش می‌رسانند و همچنین نمایند‌گی‌های برندهای مختلف.
توجه به ظاهر ساز
توجه به ظاهر ساز



1-نبود ترک در بدنه ساز :

نکاتی که براي انتخاب ویولن باید در نظر بگیرید: ویولون از چوب ساخته شده است و محیط بر چوب تاثیر می گذارد. به همین دلیل هنگام انتخاب ویولن (دست دوم و نو) باید توجه شود که در بدنه آن تَرَك وجود نداشته باشد. گاهی تشخیص این ترك در نگاه اول قابل تشخیص نیست و باید با دقت تمام قسم تهاي ساز را بررسی کنید تا ویولن مورد نظر شما تَرَك نداشته باشد.

2- به لبه هاي کناري ویولن دقت کنید:

دقت کنید لب ههاي کناري ویولن از بالا و پایین بیرون نزده باشند. دلیل این مساله این است که چوب به خوبی تراشیده نشده است و پس از خشک شدن چسب و فشرده شدن صفحات بالا و پایین ساز، لبه ها دچار بیرون زدگی می شوند. این مشکل در ویولن هایی که کیفیت ساخت خوبی دارند دیده نمی شود.

3- دقت کنید که دسته ساز صاف باشد:

براي این کار ابتدا مطمئن شوید که خرك دقیقا بین دو دریچه خروج صدا که به شکل از قسمت خرك به سمت دسته ساز نگاه کنید. خرك و قسمت سیاه رنگی که انگشتان نوازنده بر روي آن قرار می گیرد(گریف)، باید دقیقا رو به روي هم باشند و اگر نسبت به هم انحراف داشته باشند باید در انتخاب آن ساز کمی درنگ کنید!

4- به ارتفاع سیم ها توجه کنید:

دقت داشته باشید که ارتفاع سیم ها نسبت به صفحه انگشت گذاري (گریف) باید به دقت تنظیم شده باشند و از حد مجاز خود بالاتر یا پایین تر نباشند. در غیر اینصورت صدایی نامطلوب و به اصلاح گِز زدن را خواهیم شنید و انگشت گذاري راحتی بر روي ساز نخواهیم داشت. ارتفاع سیم در سازهاي زهی به فاصله بین سیم ها و گریف در قسمت بالاي گریف (نزدیک خرك) گفته م یشود. این فاصله از اهمیت زیادي برخوردار است. اگر این فاصله کمتر از حدِ استاندارد باشد، ساز صداي به اصطلاح گِز خواهد داشت و اگر این فاصله زیاد باشد نوازندگی راحتی نخواهیم داشت. این فاصله در ویولون، ویولا و ویولنسل به صورت زیر است: ویولن: در سمت سیم می 3.2 تا 3.5 میلیمتر و در سمت سیم سل 5 تا 5.5 میلیمتر ویولا: در سمت سیم لا 4.2 تا 5.5 میلیمتر و در سمت سیم دو 6 تا 6.5 میلیمتر ویولنسل: در سمت سیم لا 5 تا 5.5 میلیمتر و در سمت سیم دو 8 تا 8.5 میلیمتر

5- به گوشی هاي ساز توجه کنید:

گوشی هاي ساز که در قسمت بالاي دسته قرار دارند و سیم ها به آن متصل هستند باید به راحتی در جاي خود بچرخند و گیر نداشته باشند. گوشی ها را با دقت بچرخانید و مراقب باشید سیم ها پاره نشوند. انجام این کار نیاز به کمی مهارت دارد.
 
ویولن باید از چه نوع چوبی ساخته شده باشد؟
ویولن باید از چه نوع چوبی ساخته شده باشد؟

افرا، صنوبر، آبنوس، بید و بلسان بنفش بهترین چوب ها هستند و توصیه می کنیم چوبهاي دیگر را خریداري نکنید.
درخواست مهلت آزمایش کنید.
درخواست مهلت آزمایش کنید.
بیشتر فروشگا ههاي ساز به خریداران خود اجازه می دهند که ساز را پس از خریداري براي چند روز آزمایش کنند و تکنیک ها و قطعات مختلف را با آن آزمایش کنند و همینطور هنرجو می تواند ساز را به مدرس موسیقی خود نشان داده و از تجربیات او استفاده کند.
حتما از فروشگاهی خرید کنید که این مهلت آزمایش را به شما میدهد.
آرشه را دست کم نگیرید
آرشه را دست کم نگیرید

ممکن است کمی وسوسه کننده باشد که آرشه ارزان قیمت تهیه کنید ولی به یاد داشته باشید که کیفیت آرشه به اندازه ویولن اهمیت دارد و ویولن بسیار با کیفیت و آرشه ای بی کیفیت ترکیب مناسبی نخواهند بود.
در نهایت این آرشه است که عامل تولید صداي دلنشین از ساز خواهد بود. پس در انتخاب آرشه دقت کنید.










نظر خود را ارسال کنید